§ 1.Formål
Reglementet skal bidra til at elevene i Oslo-skolen har et trygt og godt skolemiljø, som skaper trivsel, inkludering og gir et godt grunnlag for læring. Reglementet skal videre legge til rette for at elever og foreldre får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen.
§ 2.Virkeområde
Reglementet gjelder for grunnskolene og de videregående skolene i Oslo kommune.
Reglementet omfatter også voksenopplæringssentrene så langt det passer.
Reglementet gjelder i skoletiden når skolene har ansvar for elevene. Det vil si i alle typer undervisningslokaler, fellesrom og utearealer og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel i leirskoler og på andre turer i skolens regi.
Reglementet kommer også til anvendelse utenfor skoletiden forutsatt at elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til skolen, herunder situasjoner der elever krenker hverandre og det fører til at de ikke har det trygt og godt på skolen.
I tillegg til dette reglementet gis det enkelte driftsstyre myndighet til å gi utfyllende regler for orden og oppførsel tilpasset den enkelte skoles og voksenopplæringssenters behov. Det enkelte driftsstyre kan også fastsette andre reaksjoner enn de som fremkommer i § 9, innenfor gjeldende lovverk.
§ 3.Hensynet til elevens beste og elevenes rett til å bli hørt
I alle saker som behandles etter dette reglementet, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal også ivareta elevens rett til å bli hørt.
§ 4.Vurdering av elevens orden og oppførsel
Vurdering i orden og oppførsel skal foretas ut fra reglene om orden og oppførsel i dette reglementet, samt i skolens lokale reglement. Elevens orden og oppførsel kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette.
Karakterene i orden og oppførsel vil som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. Karakterene kan også settes ned ved enkelthendelser dersom det gjelder et spesielt grovt brudd på reglementet.
§ 5.Regler for orden
Elevene skal:
- Møte presist
- følge skolens regler for melding av fravær
- møte forberedt til opplæringen
- ha med nødvendig utstyr
- gjøre arbeid til rett tid og overholde frister
- holde orden
§ 6.Regler for oppførsel
Elevene skal vise alminnelig god oppførsel, herunder:
- være til stede i opplæringen
- behandle, også på digitale medier, medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsevne, seksuell orientering m.m.
- bidra til et godt skolemiljø
- rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
- ta godt vare på skolens eiendeler
- vise nettvett og følge skolens regler for bruk av mobiltelefoner, datautstyr og digitalt utstyr
- følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og spesialutstyr.
Oppførsel og opptreden som ikke aksepteres:
- å mobbe eller på andre måter krenke andre
- å utøve eller true med fysisk vold
- å fuske eller forsøke å fuske
- å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
- å røyke eller bruke tobakk/snus (voksenopplæringssentre kan i lokalt reglement tillate bruk av røyk/tobakk/snus på nærmere angitte områder dersom senteret ikke har elever som får opplæring etter opplæringslova § 3-1 (før fylte 25 år))
- å ha med og/eller benytte farlige gjenstander g) å bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet.
§ 7.Bruk av privat mobil og andre private digitale kommunikasjonsmidler
På videregående skole og voksenopplæring skal ikke privat mobil eller andre private digitale kommunikasjonsmidler brukes i undervisningstiden, med mindre annet er avtalt med lærer eller skolens ledelse.
Skolen kan lage egne regler om oppbevaring av privat mobil og andre private digitale kommunikasjonsmidler.
§ 8.Inndragning av gjenstander
Ulovlige gjenstander skal inndras og overlates til politiet.
Gjenstander, for eksempel mobiltelefoner, som brukes i strid med det lokale ordensreglementet, kan midlertidig inndras. Det samme gjelder dersom eleven har med seg gjenstander som etter dette reglementet, eller det lokale ordensreglementet, ikke aksepteres.
Dersom skolen inndrar røyk/tobakk/snus eller alkohol fra umyndige elever, skal disse gjenstandene som hovedregel leveres til foreldrene.
§ 9.Reaksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel
Oslo-skolen skal benytte følgende reaksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel:
- anmerkning
- skriftlig advarsel til elev
- skriftlig melding til foreldre
- pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for
- bortvisning fra undervisningen for en opplæringsøkt, men ikke mer enn to klokketimer
- bortvisning for resten av dagen g) bortvisning fra undervisningen for lengre tid enn resten av dagen
- inntil fem dager i videregående skole
- resten av skoleåret i videregående skole
- midlertidig eller permanent skolebytte.
Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt.
Eleven plikter å overholde ilagte reaksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye reaksjoner.
§ 10.Anmeldelse av straffbare forhold
Skolen vil normalt anmelde straffbare forhold til politiet. For mindre alvorlige forhold skal skolen foreta en konkret vurdering av om anmeldelse er hensiktsmessig.
Skolen bør vurdere bruk av gjenopprettende prosess i regi av konfliktrådet.
§ 11.Erstatningsansvar
Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven eller elevens foreldre bli holdt erstatningsansvarlige. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell.
§ 12.Saksbehandling ved bruk av reaksjoner
Ved bruk av reaksjoner gjelder følgende saksbehandlingsregler:
- skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag
- eleven har rett til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen. Skolen skal sørge for at eleven får snakke med noen han/hun stoler på og i en situasjon som oppleves trygg
- avgjørelsen skal begrunnes (ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig)
- før avgjørelse om bortvisning blir fattet skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak
- rektor avgjør om reaksjonene i § 9 bokstav d, f og g første og andre strekpunkt skal benyttes. Rektor eller den rektor delegerer det til avgjør om reaksjonene i § 9 bokstav a, b, c og e skal benyttes. Direktøren for Utdanningsetaten avgjør om reaksjonene i § 9 bokstav g tredje strekpunkt og bokstav h skal benyttes
- i alvorlige saker skal mindreåriges foreldre varsles så langt det er mulig. Før foreldre varsles, skal eleven ha blitt hørt i trygge omgivelser.
Reaksjonene i § 9 bokstav f, g og h er å anse som enkeltvedtak, og må i tillegg følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven.
§ 13.Organisering av skoledemokrati
Det skal på hver skole være et driftsstyre i henhold til reglement for driftsstyrene i Oslo-skolen.
På hver skole skal det være et skolemiljøutvalg. I skolemiljøutvalget på grunnskolen skal elevene, foreldrerådet, de ansatte, skoleledelse og kommunen være representerte. Skolemiljøutvalget skal være satt sammen slik at representantene for elevene og foreldrene til sammen er i flertall. På videregående skole skal ikke foreldrene være representerte. Elevene skal da ha flertall i utvalget.
Elevrepresentantene skal ikke være til stede når saker som er omfattet av taushetsplikt blir behandlet i skolemiljøutvalget på grunnskolen. Når elevene ikke er til stede, skal foreldrerepresentantene ha dobbeltstemme tilsvarende bortfallet av elevrepresentantene sine stemmer, eller tallet på foreldrerepresentanter økes tilsvarende.
Det skal være elevråd på alle grunnskoler og videregående skoler i samsvar med opplæringslova.
§ 14.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 1. august 2024. Samtidig oppheves forskrift 3. juli 2018 nr. 2295 om ordensreglement for orden og oppførsel i Osloskolen, Oslo kommune, Oslo.
§ 11 Praktiske bestemmelser
Alle plikter å bruke skolens inventar og utstyr med forsiktighet og ikke etterlate søppel andre steder enn i søppelbøttene.
Alle plikter å delta i ordenselevoppgaver og ryddeklasseordningen.
Det er ikke lov å tilberede eller å nyte mat og drikke i undervisningstiden. Det er likevel tillatt å drikke vann.
Faglærer bestemmer når det er lov å bruke bærbart musikkutstyr eller mobiltelefon i undervisningstiden.
Elevene er tildelt bærbar datamaskin og må underskrive en egen kontrakt for dette (se vedlegg 1). Kontrakten synliggjør bl.a. elevens erstatningsansvar ved skade og tilgrising av datamaskinen. Det er forbudt å endre innstillinger på maskinene og å forsøke å komme inn på områder av nettverket hvor en ikke har tilgang. Brudd på bestemmelsene om bruken av datamaskiner som fører til skade på maskiner og/eller feil i systemene, regnes som et grovt brudd på skolens reglement.
Ved tap eller skade på lærebøker utlånt av skolen blir eleven ilagt et erstatningskrav på kr. 500 pr. bok. Et eventuelt erstatningskrav utstedes etter bokinnlevering i juni.
Elevparkering av biler er kun tillatt på E-merkede plasser i nedre skolegård. Sykkel- og motorsykkelparkering er kun tillatt på merket område i øvre og nedre skolegård
§ 12 Regler på heldagsprøver/eksamen
Se eget reglement.
§13 Fusk eller forsøk på fusk er ikke tillatt
Begrepet fusk kan omfatte ulike forhold, herunder:
- bruk av ikke tillatte hjelpemidler
- samhandling som ikke er tillatt i en vurderingssituasjon,
- å gi eller motta hjelp som ikke er tillatt
- å innlevere eller presentere som eget produkt tekster, oppgaveløsninger og liknende som er produsert av andre, herunder bruk av Kunstig intelligens
Ved mistanke om fusk eller forsøk på fusk skal faglærer:
- Kontakte eleven(e) for å undersøke hva som har hendt.
- Orientere kontaktlærer og trinnleder.
Kontaktlærer følger opp eleven(e)s atferd ved å:
- Kalle inn eleven(e) til et møte om hendelsen der også konsekvensene av handlingen klargjøres.
- Skrive et kort referat fra dette møtet og arkivere det i elevens mappe.
Fusk eller forsøk på fusk kan få konsekvenser for vurdering i atferd, og kan føre til at prøven eller besvarelsen ikke gir grunnlag for vurdering. Dette kan igjen få betydning for vurderingsgrunnlaget i faget. Fusk eller forsøk på fusk til eksamen er regulert i forskrift til opplæringsloven §§ 3-37, 3-65 og 4-30.
§ 14 Utfyllende regler for fravær
Elev (eller foresatt) må gi beskjed til skolen første fraværsdag eller hvis eleven går hjem på grunn av sykdom.
Elever under 18 år må levere melding fra foresatte for alt av fravær når de er tilbake. Elever over 18 år leverer egenmelding.
Eleven skal levere melding så raskt som mulig, senest 4 dager etter at eleven er tilbake på skolen. Melding leveres kontaktlærer.
Hvis eleven mener at fraværet skal unntas 10 % regelen, må meldingen ha et vedlegg med godkjent dokumentasjon.
Kontaktlærer påser ukentlig at fravær er ført og melding levert – eventuelt med dokumentasjon.
Gjentatt manglende melding til skolen ved høyt fravær (timer og/eller dager) regnes som brudd på ordensreglementet.
Elevene er selv ansvarlige for å holde oversikt over sitt eget fravær ved å kontrollere fravær som er ført i fraværssystemet. Den enkelte elev må kontakte faglærer dersom fraværet ikke stemmer.
I løpet av skoleåret vil det normalt inntreffe avvik fra normal timeplan. Dette kan være ekskursjoner, øktundervisning, heldagsprøver og annet. Fraværet vil i slike tilfeller bli ført i faget som gjelder forhold til pliktig oppmøte til de aktiviteter som skal foregå.
Når elever slutter i fag, føres fravær i faget frem til den dato da eleven gir skolen skriftlig melding om at han/hun slutter i faget.
§ 15 Utfyllende regler for presist oppmøte, disiplin og orden
Presist oppmøte:
For økter som varer i 45 eller 90 minutter gjelder følgende:
- Elever som kommer for sent, men mindre enn 15 minutter fra timens oppstart, får ordensanmerkning.
- Elever som registreres senere enn 15 minutter fra timens start, registreres med 45 minutter fravær.
For økter som varer i 60 eller 120 minutter gjelder følgende:
- Elever som kommer for sent, men mindre enn 20 minutter fra timens oppstart, får ordensanmerkning.
- Elever som registreres senere enn 20 minutter fra timens start, registreres med 60 minutter fravær.
Ved gjentatt forsentkomming vil eleven innkalles til samtale med kontaktlærer.
Ved fortsatt forsentkomming, vil rådgiver og avdelingsleder informeres og eleven innkalles til møte med disse. For elever under 18 år, vil foresatte innkalles sammen med eleven. Gjentatte forsentkomminger vil kunne medføre nedsatt ordenskarakter. Eleven skal da varsles om dette på forhånd og i så god tid at han/hun har anledning til å gjøre noe med dette.
Disiplin og orden:
- Elevene skal til enhver tid rette seg etter anvisning/anmodninger fra de ansatte ved skolen.
- Elevene skal ha med seg bøker og nødvendig utstyr til undervisningen.
- Elever som mangler nødvendig utstyr, får ordensanmerkning.
- Elevene skal følge lærerens anvisning/anmodning om ønsket ro i timen.
- Læreren gir en advarsel til elever som ikke følger lærers anvisning om ønsket ro.
- Elever som ikke følger lærers advarsel, gis en atferdsanmerkning.
- Det er læreren som avgjør når det skal gis advarsel og anmerkning.
- Elever som ikke følger lærers anvisning etter at atferdsanmerkning er gitt, kan bli anvist til selvstendig arbeid med lærestoffet i et annet rom (for ikke å forstyrre læringsarbeidet i klasserommet).
- Elever som ikke følger lærers anvisning etter at atferdsanmerkning er gitt, kan rektor utestenge fra timen.
- Elevene skal rydde etter seg når timen er avsluttet. Læreren påser at rommet ser ryddig ut før klasserommet forlates og stenges.
§ 16 Utfyllende regler for russefeiring
Ingen russeeffekter er tillatt på skolens område utover perioden 1. – 17. mai.
”Terrordager” og liknende er totalt forbudt.
Russebiler og russebusser er forbudt på skolens område. Det gis ingen dispensasjon til russebilkåring eller liknende.
Besøk av russ fra andre skoler skal ikke forekomme. Brudd vil umiddelbart rapporteres mellom skolene og følges opp.
Ingen overnatting på skolens område.
Alle russeaktiviteter på skolen skal ha en positiv vinkling og godkjennes av skolens ledelse.
Skolens reglement gjelder også i russetiden uten unntak. Alvorlige episoder politianmeldes.
Ved brudd på disse reglene vil det iverksettes straffetiltak (jfr. Sanksjoner i skolens reglement)