Bjørnholtelever støtter skole i Kenya!

bok6

I skoleåret 2016/2017 har elevrådet ved Bjørnholt vgs bestemt seg for å gå inn i et samarbeid med Happy Day Junior School i Kenya. Dette prosjektet kalles Bjørnholt Operasjon Kenya, forkortet B-OK (Be Okay).  B-OK er skolens svar på Operasjon Dagsverk. OK-dagen vil være i juni, men målsettingen er at elevene er engasjert i dette prosjektet hele skoleåret. 1. mars var det en stor kick-off i Bjørnholthallen.

Bok 3

Hva er Happy Day Junior School

I 2017 går det 64 barn på Happy Day Junior School fordelt på seks klasser. Barna er i alderen 3-10 år. Happy Day har et personale på syv stk: fire lærere, en kokk, en vaktmann i tillegg til rektor. Skolen er først og fremst et tilbud til de barna i området som har det vanskeligst. Det er flere familier som gjerne vil sende barna sine på Happy Day, men det har ikke skolen anledning til på nåværende tidspunkt.

Hva går pengene til?

På Happy Day er målgruppen barn som ikke har råd til de utgiftene den offentlige skolen drar med seg. Elevene trenger uniformer, skolebøker, mat etc, men det er penger som kommer inn fra Norge som dekker disse utgiftene.

For flere av barna er maten de får på skolen den eneste maten de spiser den dagen, og flere barn har også fått støtte til medisinsk behandling når det har vært nødvendig. Klær, sko, skolesekker, bøker, fargestifter og leker har blitt sendt fra Norge til de som ikke har det de trenger. Happy Day er rett og slett et uvurderlig tilbud til mennesker som lever fra hånd til munn.

Hovedutgiftene til prosjektet er lønninger og mat. Vi har et stort ønske om å kunne gi de ansatte litt bedre lønn. Fra juli 2014 fikk alle ansatte på Happy Day helseforsikring dekket av skolen. Dette er en veldig kjærkommen forsikring for de ansatte og deres familier.

Besøkende fra Norge kan gledelig rapportere om en veldrevet skole med dedikerte lærere. Klassestørrelsene er små og elevene stortrives. Skolen har likevel behov som fremdeles ikke blir dekket og pengene vi får inn på Bjørnholt Operasjon Kenya vil gå til å bygge ut tilbudet og dekkende løpende driftsutgifter.

bok logo

Du kan lese mer om prosjektet på Blogspot:
happydayjuniorschool.blogspot
Facebook: Happy Day Junior School
Instagram: happydayjrs

Hjelp oss med å gjøre deres hverdag bedre. Vis din støtte gjennom å delta på OK-dagen og andre aktiviteter vi setter i gang. ‘’Happy Day – Every Day’’ –
B-OK

bok1