Vil du utdanne deg til droneoperatør?

dronefaget

Hittil har dette vært en kostbar opplæring som man bare har fått gjennom firmaer og private skoler. Nå kan du få et fagbrev som droneoperatør innenfor offentlig videregående opplæring.

To skoler starter opp tilbudet Vg2 dronefag høsten 2022, Andøy videregående skole i Nordland og Bjørnholt videregående skole i Oslo.

Etter Vg2 Dronefag fortsetter opplæringen i Vg3 Droneoperatør. Denne opplæringen går over 2 år i bedrift og avsluttes med fagprøve og Luftfartverkets sertifisering som droneoperatør.

På Bjørnholt jobber vi nå med å klargjøre lokaler på skolen for teoriundervisning og innendørs flyging med droner. Vi skal selvsagt også fly utendørs og med små og store droner – inntil 25 kg. Elevene skal også bygge en drone på 75 kg!

I opplæringen vil teori og praksis gå hånd i hånd. Vi har avtale med en aktør i dronebransjen som vil stå for mye av undervisningen og bistå våre lærere det første året, slik at du vil få opplæring av erfarne droneoperatører. Tilbudet vil ha 15 elevplasser og du vil dermed være sikret tett oppfølging og mulighet for mye praktisk trening.

Du som går Vg1 Elektro og datateknologi har nå fått muligheten til å bli en av Norges første offentlig utdannede droneoperatører med svært gode jobbmuligheter etter fullført utdanning – din kompetanse vil være attraktiv i mange bransjer.

Har du spørsmål om Dronelinjen på Bjørnholt VGS, ta kontakt med Jan Erik Ljøner

DRONEFAGET